Kam kráčíš, české školství?!|Téma týdne

6. března 2017 v 20:02 | Patrik
Když Rakousko-Uherský školský systém spojíme s moderními požadavky. Co jenom může vznikout?! Všechno, jenom né obstojná úroveň vzdělávacích institucí...


Zdravím,
konečně i na nás se dostalo - máme jarní prázdniny. Když se nad tím tak zamýšlím, tak jsou pro mne asi úplně poslední. Jak ten život letí...

Jelikož mám konečně trochu volna, rozhodl jsem se tento týden zapojit do rubriky "Téma týdne." I když nejsem si tak jistý, jestli to byl dobrý nápad. Téma tohoto týdne je obzvlášť složité a zapeklité. Možná stejně tak, jako bodování maturitní ústní zkoušky z českého jazyka. Ruku na srdce, kdo z přítomných blogerů a bloggerek ví, co právě Quo vadis znamená? Tipuju, že málokdo. Ještě že máme strýčka Googla. Musím se přiznat i já, přestože jsem absolvoval roční kurz latiny, význam si nepamatuju. Hlavně, že umím všechny deklinace, konjugace a kdo ví, co bych ještě v paměti vylovil.

"Zakopaný pes je 
už nekde na ministerstvu..."

Posledních několik měsíců se trápím s přijímacími zkouškami na VŠ. Rozhodl jsem se vyhnout se univerzitním TSP testům a podstoupit testování společnosti SCIO. Naivně jsem si myslel, že to bude lehčí. Přeci, před čtyřmi roky jsem absolvoval podobné testy při přijímacím řízení na gympl. Tehdy jsem ani nevěděl, jak hrozně moc jsem se pletl.
Víte, čím dál častěji si říkám, jak je možné, že někdo tak hloupý, jako já, se hlásí na VŠ. Percentil stojí za starou bačkoru ,vůle se něco naučit se někam vytratila. Ovšem! Jednoho nedělním večera, když jsem se mordoval s psychologíí a filozofií, mi to tak nějak docvaklo.

Zakopaný pes je už někde na ministerstvu školství. Někde na počátku tohoto tisíciletí padlo rozhodnutí, že české školy budou moci upustit od osnov a svůj vzdělávací program si vystavět tak, jak uznají za vhodné. Podmínkou bylo splnění požadovaných znalostí žáků/studentů. Ejhle, kde pak asi udělali soudruzi chybu?! Možná v tom, že společnost SCIO vychází z předpokladu, že každá škola rozloží studium předmětů rovnoměrně, a tak by ve čtvrťáku neměl být problém napsat šedesáti otázkový test ze ZSV.

Na našem gymplu je zvané ŠVP postavené tak, že od prváku do třeťáku se všichni, bez ohledu na to, jestli jsme humanitně nebo přírodovědně zaměření, šprtáme od rána do večera matiku (5x týdně), fyziku (3x týdne), chemii (2x týdně). Co na tom, že do třídy chodí také ti, kteří budou dělat přijímačky ze ZSV - to jsme absolvovali jenom hodinu týdně v prváku a hodinu týdně ve druháku.

"Odmaturuj je totiž 
k nepochopení..."

Za to ve čtvrťáku, ve čtvrťáku ho máme hnedka 7x týdně. Jestli si však naše milé vedení školy myslelo, že ten čtvrťák to zachrání, tak bohužel. Ono se totiž přijímačky na VŠ píšou už od listopadu, a to jaksi spoustu věcí nemáme ještě probráno. To pak musíme zvládat psát seminárky, učit se na běžné předměty a do toho se ještě učit věci, které nám škola vysvětlí až po přijímačkách. Kdybychom letos aspoń neměli filosofii - z odmaturuj je totiž k nepochopení.

Další věc, která mě fakt solidně vytáčí, jsou otázky z historie. Vlastně mě vůbec vytáčí systém výuky dějepisu na českých školách:
4. -5. ročník ZŠ - pravěk, lehce středověk, novodobé dejiny nestíháme
6. - 9. ročník ZŠ - prohlubujeme učivo pravěku, středověku, končíme rokem 1945 - nestíháme, učitele to mrzí
1. - 4. ročník gymplu - v prváku opakujeme pravěk (tady už prohlubovat není co), ve druháku prohlubujeme učivo starověku - každý si totiž dovedeme představit rok 753 př. n. l. (babička třeba povypráví), třeťák končím Velkou francouzskou buržoazní revolucí, ve čtvrťáku musíme zvládnout celé 19. a 20. století. Je březen, a my jsme rádi, že jsem za druhou světovou, úspěšně zabili Hitlera a vyhlížíme komunisty. Ovšem to pány ze Scia nezajímá. Pěkně do těch testů naserou události 70. a 80. let 20. století. Studentíci mají času dost, tak se můžou učit něco navíc :)

A takový je český vzdělávací systém. Plný nesmyslů a nedostatků. Vždycky se musím smát, když ministr školství prohlašuje, že je třeba se inspirovat skandinávským vzdělávacím systémem. Škoda, že z toho super systému vytrhnou vždy jenom část a snaží se ji zapojit do toho našeho, od dob Rakousko-Uherska trvajícího, školství. I takový průměrný gymplák vidí, že je to naprostá sračka. Ještě že už brzy tento systém upustím. Amen
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Jana Jana | E-mail | Web | 7. března 2017 v 11:29 | Reagovat

Ty jsi klasický líný gymplák :D s dějepisem mas ale pravdu. Já nikdy nestudovala dále než ke konci první světové války. Možná k začátku druhé, ale tam už se neznamkovalo... 8-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama